ΑΓΡΙΛΗΣ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ

Σάββατο 6 Απριλίου 2019

6 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 1957 : ΤΑ ΓΕΝΝΕΘΛΙΑ ΤΗΣ ΑΙΩΝΙΑΣ ΟΛΥΜΠΙΑΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ

Σήμερα 6 Απριλίου  1957, γεννήθηκε η ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ. Τα "κυκλακια του Ονείρου". Η ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ Λατρεύτηκε από τον απανταχού Ελληνισμό, γιατί δεν ήταν ποτέ απλώς μια αεροπορική εταιρεία, αλλά η Ελλάδα η ίδια. Ο χαρακτηρισμός της ως ΕΘΝΙΚΟΣ ΑΕΡΟΜΕΤΑΦΟΡΕΑΣ δεν υποδήλωνε απλά την κρατική της Ιδιοκτησία όπως η περιορισμένης αφαιρετικής διανόησης homo economicus το κατάλαβαν και  το χειρίστηκαν. Άλλωστε ΕΘΝΙΚΟΣ ΑΕΡΟΜΕΤΑΦΟΡΕΑΣ  ήταν και ως Ιδιωτική Εταιρεία του Αριστοτέλη Ωνάση.
Η ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ διακρινόμενη απο τις οποιεσδήποτε άλλες εταιρείες, είχε ΟΝΤΟΛΟΓΙΚΗ ΥΠΟΣΤΑΣΗ ΕΛΛΑΔΑΣ. Ήταν ένα συστατικό στοιχείο της Οντολογικής Υπόστασης της Ελλάδας, αλλά και στοιχείο της Γεωπολιτικής και Γεωγραφικής της σύνθεσης και σύνδεσης. Η ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ κρατούσε δεμένο τον Απανταχού Ελληνισμό, και ήταν μια συνεχής ψυχική εγγραφή της Ελλάδας στην Υπόσταση των Ελλήνων όπου γης.
Με την ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ βρισκόσουνα στην Ελλάδα, την Ώρα που το 747 ερχόταν από την Αθήνα στο χιονισμένο LOgan της Βοστώνης για "να σε πάει σπίτι" για Χριστούγεννα, ή καθώς πέρναγες στην "Φυσούνα" στο Κεννεντυ για να καθίσεις στο 1Κ.
Για να τα καταλάβεις αυτά πρέπει να εισαι Homo Sapiens όπως τα εκατομμύρια των Ελλήνων που ξενιτεύτηκαν αρνούμενοι την υποταγή στην "στημένη" συνεχή εξάρτηση της Χώρας, και στα εκατομμυρια των Ελλήνων που μένουν στην Ελλάδα κρατώντας την οντολογική υπόσταση του Ελληνισμού , ως άλλη Εθνική Αντίσταση.

Η Ολυμπιακή δεν "έκλεισε" γιατί ήταν ζημιογόνος.... Έκλεισε με Πολίτικη Απόφαση -ξένων κέντρων αποφάσεων-  στα πλαίσια του Γεωπολιτικού Παιγνίου, στα πλαίσια του Διεθνιστικού Σχεδίου της Κατάργησης των Εθνών και των Πολιτιστικών Ταυτοτήτων των Λαών, την κατάργηση των Πολιτισμών και την μετάλλαξη των Ανθρώπων σε μάζα ενιαίας προκατασκευασμένης συμπεριφοράς (κουλτούρας) , που προσδιορίζει τον Homo Economicus. Ενα υπαρξιακό αναλώσιμο υποκείμενο, χωρίς οντότητα και υπόσταση, εύκολα χειριζόμενο και χειραγωγουμενο από τους ψυχασθενείς της εξουσίας.

Η ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ θα ζει πάντα στις καρδιές μας , ως αγκαλιά της Ελλάδας, ως ψυχική εγγραφή, ως μυρωδιές της Ελληνικής Πασχαλιάς και της ζεστασιάς στον Πρωτοχρονιάτικο  χειμώνα κάτω από την γαλάζια κουβερτούλα, πάνω απο τ αστέρια.
 
Καθηγητής Ανδρέας Αθηναίος


ΑΚΟΛΟΛΟΥΘΕΙ  ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ (τμημα) ΑΠΟ ΤΟ NEWS 247

Σαν σήμερα, το 1957 πραγματοποιήθηκε η παρθενική πτήση της Ολυμπιακής Αεροπορίας με τον Αριστοτέλη Ωνάση στο τιμόνι της εταιρίας. Η ίδρυση από την ΤΑΕ τα "χρυσά" χρόνια με τον μεγιστάνα.....




Αεροσκάφος της Ολυμπιακής τον Σεπτέμβριο του 2004 στο αεροδρόμιο Στάνστεντ της Βρετανίας
Αεροσκάφος της Ολυμπιακής τον Σεπτέμβριο του 2004 στο αεροδρόμιο Στάνστεντ της Βρετανίας


Το ντύσιμο των αεροσυνοδών της Ολυμπιακής για τα δρομολόγια στη Νέα Υόρκη το 1971 ήταν από τον σχεδιαστή Γιάνη Τσεκλένη
Το ντύσιμο των αεροσυνοδών της Ολυμπιακής για τα δρομολόγια στη Νέα Υόρκη το 1971 ήταν από τον σχεδιαστή Γιάνη Τσεκλένη AP

Εξήντα δύο χρόνια συμπληρώνονται σήμερα από την παρθενική πτήση της Ολυμπιακής Αεροπορίας, του πρώην κρατικού αερομεταφορέα της Ελλάδας που έζησε εποχές μεγάλης δόξας αλλά και συντριπτικής απαξίωσης, με επακόλουθο την διάλυσή του στις 30 Σεπτεμβρίου του 2009 μετά από μεγάλα οικονομικά προβλήματα.
Η πρώτη πτήση της Ολυμπιακής, που ήταν η πρώην ΤΑΕ (Εθνικές Αεροπορικές Γραμμές) η οποία μετονομάστηκε μετά την εξαγορά της από τον μεγιστάνα Αριστοτέλη Ωνάση, τον Ιούλιο του 1956, ήταν στις 6 Απριλίου του επόμενου έτους ένα πρωινό δρομολόγιο Αθήνα-Θεσσαλονίκη με ελικοφόρο DC-3.
Με αφορμή το παρθενικό εκείνο δρομολόγιο της άλλοτε κραταιάς Ολυμπιακής, ας δούμε πέντε πράγματα που πρέπει να ξέρουμε γι' αυτήν:

1. Η ίδρυση από το "κουφάρι" της ΤΑΕ

Η ιστορία των αερομεταφορών στην Ελλάδα ξεκινά ουσιαστικά το 1930, όταν προγραμματιζόταν να ιδρυθεί η πρώτη ελληνική κρατική αεροπορική εταιρία, η "Ελληνική Αεροπορική Εταιρεία ΙΚΑΡΟΣ". Δεν ιδρύθηκε ποτέ λόγω οικονομικών προβλημάτων και λίγο αργότερα ιδρύθηκε η Ε.Ε.Ε.Σ. (Ελληνική Εταιρεία Εναέριων Συγκοινωνιών). Στις αρχές του 1940 ιδρύεται η πρώτη ελληνική ιδιωτική αεροπορική εταιρεία με το όνομα Τ.Α.Ε (Τεχνικαί Αεροπορικαί Εκμεταλλεύσεις).
Μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, ιδρύθηκε, το 1947 η ΕΛΛ.Α.Σ. (Ελληνικαί Αεροπορικαί Συγκοινωνίαι) και η Α.Μ.Ε. (Αεροπορικαί Μεταφοραί Ελλάδος), ενώ συνέχισε την πορεία της και η Τ.Α.Ε. Εξαιτίας της κακής πορείας που σημείωναν όλες οι αεροπορικές εταιρείες, το 1947 αποφασίζεται η συγχώνευσή τους σε μία: την Εθνική Ανώνυμη Εταιρεία Τ.Α.Ε.
Από το 1951 και έπειτα, αρχίζουν τα δύσκολα χρόνια για τον νέο κρατικό αερομεταφορέα. Η επιβατική κίνηση πέφτει και το 1955 αποφασίζεται η εκκαθάριση της με σκοπό την πώληση της. Ο πλειστηριασμός ξεκινά με προσφορά 60.000.000 δραχμών. Κανείς όμως δεν ενδιαφέρεται και έτσι κατοχυρώνεται υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου. Στα τέλη Ιουλίου 1956 υπογράφεται νέα συμφωνία του Ελληνικού Κράτους με τον Αριστοτέλη Ωνάση που περιλαμβάνει και την αποκλειστική εκμετάλλευση των αεροπορικών συγκοινωνιών της χώρας. Το 1957 η εταιρεία Τ.Α.Ε αγορασμένη πλέον από τον Έλληνα μεγιστάνα μετονομάζεται σε "ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ".
Στις 2 Αυγούστου του 1971 ιδρύεται η Ολυμπιακή Αεροπλοΐα Α.Ε. από τον γιο του Αριστοτέλη Ωνάση, Αλέξανδρο με αποστολή την εξυπηρέτηση των μικρών νησιών της Ελλάδος.

2. Τα "χρυσά" χρόνια του Ωνάση

Το 1957 η νεοσύστατη τότε Ολυμπιακή αποτελείται από από 15 ελικοφόρα (δεκατέσσερα DC-3 και ένα DC-4) και προσωπικό 835 υπαλλήλων. Τις στολές των αεροσυνοδών είχε σχεδιάσει ο ελληνικής καταγωγής Γάλλος σχεδιαστής Jean Desses. Την ίδια χρονιά λειτουργεί και η πρώτη αερογραμμή εκτός ελληνικής επικράτειας: Αθήνα - Ρώμη - Παρίσι - Λονδίνο με επιβάτες κυρίως επιχειρηματίες και ναυτικούς, οι οποίοι ταξίδευαν για επαγγελματικούς λόγους και λίγους απλούς ανθρώπους που είχαν την οικονομική δυνατότητα να ταξιδέψουν μίας και το κόστος ήταν τότε υψηλό. Ένα ταξίδι με αεροπλάνο στο εξωτερικό για την εποχή εκείνη θεωρούνταν πολυτέλεια.
Η εταιρία αναπτύσσεται τα επόμενα χρόνια με ταχύτατο ρυθμό. Ο στόλος μεγαλώνει, όπως και το δίκτυο των εξωτερικών προορισμών της. Από τα μέσα της δεκαετίας 1960 μέχρι και τα 2012, διάσημοι Έλληνες και ξένοι σχεδιαστές μόδας όπως οι Jean Dessès (Γιάννης Ντεσσές), Κοκό Σανέλ, Πιερ Καρντέν, Γιάννης Τσεκλένης, Ρούλα Στάθη, Billy Bo, Ασπασία Τζερέλ και Τρουθ Κοντογιώργου, Μάκης Τσέλιος, Artisti Italiani, Νίκος και Σήλια Κριθαριώτη, αναλαμβάνουν να σχεδιάσουν τις στολές των αεροσυνοδών, ενώ πολλοί επώνυμοι ξένοι (ηθοποιοί, τραγουδιστές, αθλητές) επιλέγουν την Ολυμπιακή για τις μετακινήσεις τους από και προς την Ελλάδα.
Ήταν η εποχή που στην πρώτη θέση η εταιρία προσέφερε γαρδένιες στις κυρίες και οι επιβάτες έτρωγαν με επίχρυσα και ασημένια μαχαιροπήρουνα.
Στις 3 Μαρτίου του 1972 η Ελλάδα αποκτά, για πρώτη φορά, σύνδεση με την Αυστραλία, με την Ολυμπιακή να γίνεται η εταιρεία των πέντε ηπείρων. Στις 22 Ιανουαρίου 1973 συνέβη κάτι που άλλαξε όλη την πορεία της ΟΑ. Ο θάνατος του γιου του Αλέξανδρου Ωνάση σε αεροπορικό δυστύχημα συνταράζει την Ελλάδα, και είναι η αρχή του τέλους για την εταιρία. Το φθινόπωρο του 1974 ο Ωνάσης χάνοντας κάθε ενδιαφέρον για την εταιρεία και όχι μόνο, δημοσιοποιεί ότι επιθυμεί να αποχωρήσει από κάθε επιχειρηματική δραστηριότητα. Τον Ιανουάριο του 1975 την μεταβιβάζει στο Ελληνικό Δημόσιο και στις 15 Μαρτίου του ίδιου χρόνου πεθαίνει στο Παρίσι.


3. Λευκός αετός το πρώτο λογότυπο

Το πρώτο λογότυπο της εταιρίας ήταν ένας λευκός αετός ο οποίος έφερε μια ομοιότητα με έναν έλικα, μαζί με πέντε δακτύλιους και την ονομασία Olympic. Δυο έτη μετά από τη πρώτη πτήση, ο Ωνάσης ζήτησε από τους συνεργάτες του το σχεδιασμό ενός νέου λογοτύπου και έτσι δημιουργήθηκαν οι έγχρωμοι δακτύλιοι.
Ο Έλληνας μεγιστάνας επιθυμούσε να αντιγράψει τους πέντε χρωματισμένους δακτύλιους του εμβλήματος των Ολυμπιακών αγώνων, αλλά η Διεθνής Ολυμπιακή Επιτροπή, ισχυρίστηκε ότι έχει δικαιώματα στο έμβλημα, έτσι δημιουργήθηκε το νέο λογότυπο με τους έξι δακτύλιους. Οι πρώτοι πέντε δακτύλιοι αναπαριστούν τις πέντε ηπείρους, ενώ ο έκτος αναπαριστά την Ελλάδα. Τα χρώματα που χρησιμοποιήθηκαν ήταν το κίτρινο, το κόκκινο, το μπλε και το λευκό.
Το νέο λογότυπο επελέγη μεταξύ τριών προτάσεων μέσω ηλεκτρονικής ψηφοφορίας η οποία έλαβε χώρα μέχρι τη 5η Ιουλίου 2009, σε ειδική ιστοσελίδα. Όλες οι προτάσεις έπρεπε να διατηρήσουν τους έξι δακτύλιους και να εκσυγχρονίσουν το υπάρχον λογότυπο. Το λογότυπο το οποίο τελικά επελέγη είναι μια πλάγια έκδοση του προηγούμενου με την ίδια γραμματοσειρά, με την εξαίρεση πως το πράσινο αντικαταστάθηκε με ανοιχτό μπλε σε ορισμένους δακτύλιους. Το πράσινο μαζί με το μπλε ήταν ένα από τα εταιρικά χρώματα της MIG και χρησιμοποιήθηκε και στις στολές του προσωπικού κατ' απαίτηση της εταιρείας.



Αεροσκάφη της Ολυμπιακής στο δυτικό αεροδρόμιο τον Ιανουάριο του 1999
Αεροσκάφη της Ολυμπιακής στο δυτικό αεροδρόμιο τον Ιανουάριο του 1999 
............................................
........
Πριν κλείσει το αεροδρόμιο του Ελληνικού στις 28 Μαρτίου του 2001, ένα αεροδρόμιο που έγραψε ιστορία ............ στα 63 χρόνια της λειτουργίας του θα αναχωρήσει και η τελευταία πτήση με προορισμό τη Θεσσαλονίκη.